Årets julkalender,,,,

Julen räknas in på Gyllene Orren. Foto: Scanpix

 

Julen räknas in på Gyllene Orren. Foto: Scanpix

En gris på rymmen, en tokig pappa som drömmer om livet på landet och ett hotell som inte har några gäster.

I årets julkalender "Hotell Gyllene Knorren" i SVT får vi följa familjen Rantanens äventyr i Östra Glesbygden.

- Årets julkalender skiljer sig nog en del från de som varit de senaste åren. Jag tror verkligen att det här en berättelse som samlar hela familjen och ger en fin stämning inför julen, säger Maria Sid (känd från tv-serien "Livet i Fagervik") som spelar mamma Ritva.

Familjen Rantanen har tröttnat på sitt liv i storstan och längtar efter ett lugnare liv på landet. Pappa Roger impulsköper ett hotell i Östra Glesbygden och hoppas på en ny start för dem alla.

Problemet är bara att hotell Gyllene Orren har hamnat vid sidan av en nybyggd motorväg och säljarna har inte berättat att de startat ett nytt hotell en liten bit bort. Utan gäster och med en gris som ständigt kommer på besök försöker familjen hålla humöret uppe.

- Pappan är ganska knäpp, han fattar nog inte så mycket, säger Buster Isitt som spelar sonen Ingo.

Berättelsen bygger på Måns Gahrtons och Johan Unenges böcker med samma namn.

- Det var roligt att göra research inför den här rollen. Mina barn som kände till alla karaktärer i de här böckerna väl fick berätta hur de tyckte att mamman i familjen skulle vara, sedan började jag läsa, säger Maria Sid.

För Peter Engman som till vardags är skådespelare vid Dramaten i Stockholm var det en ny slags utmaning att ta sig an rollen som den skruvade men välmenande pappan Roger.

- Det är en hel del slapstickhumor i årets julkalender. Roger ramlar och slår sig och är lite knasig. Men faktum är att de mesta är rena olyckor som har råkat filmats, bland annat en gång råkade jag bryta foten då jag trasslade in mig i en dammsugarslang, säger Peter Engman.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0