Min käre mans cumpleanos,,,

nu har vi firat M`s födelsedag med goa vänner.

M fick sova ut så vi åt en sen frukost kl 10.00 där
barnen fick ge paketet och sjunga allsång.

 

  

   

Sedan fick vi besök av Therese med familj som vi bjöd först på en glögg
med smak av Choklad & Chili, jättegod.

Jag hade förberett en 3 rättermiddag med bakat bröd Foccacia.
Till det var det ett super gott vin och bubbel till efterrätten som var
den goaste efterrätt jag har ätit.

Både förätten och efterätten var helt "nya" och då är det extra
gott när det blir lyckat, barnen fick ett hamburgarbord med pommes
med dipp såser o morots stavar.

Barnbordet:
 

Jag har nu upptäckt mat bloggar där finns en blogg som heter matplatsen
den var super inspirerande om all matlagning.

Jag delar med mig av våran underbara meny i dag och hoppas ni
provar något.

Till förätt var det Parmesan korg med skagen till det drack
vi Hannas Smultroncider.

   



Korgarna förberede jag kvällen innan, man river parmesan på
medelvärme så det smälter, tar av den från värmen och efter
5min lyfter upp den och lägger den över ett upp&ner vänt
glas, så det formar sig som en skål.

Dagen efter fyllde jag den med skagen i från charken en liten
burk för 92 kr men det är det värt med jättegoa räkor i, på
tallriken lägger jag ruccola och småbitar färsk ananas och advokado
och slingrar över Crema di Balsamico och lägger till
2 till 3 jätteräkor.



Varmrätten vart Baconlindad kyckling bitar på spett med paprika
och ugnspotatis klyftor med peppar sås, jättesallad och hembakat
Foccacia med vitlök.
Vinet Finca Las Palamas från Argentina supergott rödvin som
jag varmt kan rekomendera när vi firar något extra.

   

Efterätten: Dumle Mousse med karmelleserade Chasewnötter till
det drack vi kallt bubbel.

 
 

Denna efterätt är det goaste jag ätit på länge men den måste förberedas
dagen före för att stå kallt i ett dygn men den är jättelätt att göra.

Du kokar upp 3dl vispgrädde när den kokar lägger du i en påse dumle som
du skärt i bitar och några bitar ljus blockchoklad, rör ihop och ställ i kylskåpet.

Efter ett dygn i kylskåpet så vispar du med elvispen tills den blir stadig.

Jag förberedde också Chasewnötterna kvällen innan svag värme med 2msk
smör och 4 msk socker i stekpannan med svag värme så det får färg
och detta hackar du över innan det serveras,,,Super mumsigt.


Min man var superglad för denna underbara middagen och han ler
fortfarande, men han är värd det bästa för han är den BÄSTE för
mig och är glad att få dela mitt liv med honom ingen gör mig lyckligare
än han,,,,,I Love him for ever.

Kommentarer
Postat av: Frida

Värsta goda menyn! Måste prova allt. Det vattnas i munnen :)

2009-12-07 @ 22:35:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0