Välförtjänt semester,,,,,,,

ja år 2011 har vi inte legat på latsidan,

nej nej nej mycket jobb o jobb hemma inte många dagars
vila här inte och huset har börjats förvandlats till vad vi vill
i allafall halva huset ;)

Undervåningen börjar att ta form och jag tycker synd om min make
som slitit sig grå hårig och på sin sommar semester målat o målat
i oändlighet, ja pricken över I:et skulle ju vara en vecka utomlands
i september som vi har pratat om.

Men vi trots allt efter mycket slit och renovering känner oss så
nöjda med sommaren och vi bestämt oss för att "boa" in oss
i vårat hem i stället, för det behövs en ny soffa till vardagsrummet
och lite annat smått o gott och hantverkare som skall få betalt.

Ja varken tid eller pengar räcker till allt och trots att vi bor på
en liten ort och hängt här HELA sommaren är båda vi o barnen
tok nöjda av denna sommar och uppskattar hur fint vi nu börjar att
få bo, OM nu denna elektriker kommer någon gång !?!????



Detta år 2011 började med att göra dörröppningen med mera
bredd och elen spårades in i väggarna med hjälp av min svåger
och medans killarna jobbade passade jag på att förvandla en ful
brun garderob i härlig mintgrön med sting och min 1:a montezami
tofs kom på plats.




I början av februari insåg vi att vi var tvungna att ta nya gipsväggar till
vardagsrummet för inget blev slätt där inne,,,,grrrrrr,,,,och i samma
kom hantverkare in huset och rev toaletten på övre plan och nu har vi
inte heller någon dusch,,,,hjälp,,,,,


vid det här laget var huset så kallt ochh snödriverna stod metersvisa
högar och jag tröst åt semlor,,,,,både en o två stycken per gång.


och min käre make som köpte mig snitt blommor som tröst när det
kändes som jag AKUT kunde flytta till lägenhet i stan och grät många
gånger och tanken kom VAD HAR VI GJORT!?!??





Och i början av mars fyllde världens bästa tjej 4år och de firade vi med
sång o uppvaktning på morgonen och sedan hade hela familjen en ledig
dag tillsammans då vi bowlade och resturangbesök.









med en bedårande 4 åring kändes livet lättare=)



Massa av kalas ochVega firade med sina vänner på PelleSvanslöshuset
och släkten var här en solig men kall dag i mars för korvgrillning.



Slutet av mars tog badrummet form och ytterväggen hade isolerats och vi har fått
golvärme och infällt  tak med spottar och så fräscht badrum har vi aldrig haft
i våra liv,,,njuter,,,och nu kan vi värma oss med bubbelbad och vintern känns
inte lika kall o hemsk när man kan ha hemma SPA.


även vår första egna tapetsering hände i slutet av marsmånad och efter 1:a
våden hade vi inte mycket kärlek till varandra,,,vi kunde ha strypt varandra
och sedan fick vi skärpa oss annars hade vi aldrig fått upp någon tapet och
när sista våden vart gjord så var vi så lyckliga att vi hade gjort detta
själv med massa mönsterpassning och allt så då blommade kärleken igen,,,



Vilket TEAMWORK vi är=)

Och jag fyndade ett Teak sideboard som min make målade turkos
och här skall Tven stå på !!!




Våren har börjats komma och då får vi husägare ta rätt på en del stora
lövhögar och kvistar o där på blir det korvgrillning och njuta av
första krokusar som visar sig.





Apilmånad har börjat och vi firar påsken i Sälen och barnen får
sin 1:a upplevelse på utförsåkning och detta var absolut det roligaste
och bästa semster vi har upplevt,,,tummen upp.





Påsken i slutet av april gav extra lediga dagar och denna påsk var magisk det var
tok varmt och två dagar i bikini på altan =O och väl hemma från
Sälen fixade jag en bänk och ett fult bord med hjälp av tapet,färg och
lack,,,,,så fick vi byns mest färgglada utemöbler






Värmen kom och i maj månad snyggade vi till källar fönstret runt om
och så kom det första blommor i krukor på altan och våren o värmen
kom bums.





Altan var snustorr och liter efter liter olja gjorde den som ny, vi valde
pigmenterad olja så den blev lite silvergrå,supernice, pinnstolar på målning
min käre make sliter med golv och trappen massa slipning. I maj månad
fick vi också njuta av familjen P & K `s juvel =DDD



Mellan allt jobb med huset så ordnade vi goda bullar till fika stunder
som kom med jämna mellanrum.



I början av juni kom hantverkare in i huset,,,mer än välkommet,,,
och våra väggar extra isolerats med 12 cm och vi hoppas på att
få mera värme till vintern, rörmokaren skruvat loss 3 stycken element
som min make målar och de blir som nya och barnen får njuta av
egen studs matta och vatten krig på stora ytor och vi har fixat ett
trädgårdland,,,,,,,



Min make slipar hela undervåning på golven o trapp och han stackarn
fick nog 5 ton slipdamm i lungorna=(
Massa blomster i trädgården som vi kan få ögongodis och nu har
barnen sommarlov och badhuset utomhus har öppnat,,,grymt nöjes
ställe.

Smultron till tusen brevid vårat garage,,,,lovely.







Innan midsommar kom ett gäng finaste bönor hit och livade upp stämmningen
och jag lyckades få till en härlig middag utan kök för vid den här tiden har vi
inget vatten i köket längre en diskmaskin kopplad på toaletten på botten
våningen och spis inkopplad i källaren. Men finns dte stjärterum finns det
hjärterum och vi fick en underbart trevlig o rolig dag /kväll!!!!



Sommaren är här och är kort men vi hade stora planer att göra det mesta
nu när semstertider är här och jag och barnen har haft det bra på badet
och min make har slitit så hårt här hemma med målning, tror aldrig att
han vill måla o slipa något mera i sitt liv och dessutom borde jag köpa
honom ett fri kort till massör det ömmar hemskt i hans rygg, stackars
fina handyman.



Köksön har nu snickaren skruvat upp och nu EFTERLYSES vår elektriker
som är väldigt upptagen,,,,gggrrrrrr

Tack Pilen att du kom hit och fixade bygget av Vegas lekstuga som
hon har haft kul med den detta sommarlov!!!





Jag målade insidan av stugan och målade om ett litet vitrinskåp som
Vega kan ställa sitt porslin och OJ vad roligt hon har här även
regniga dagar.



Galet mycket dagar på badet som också har gjiort att Vega simmar nu helt
OTROLIGT en 4 årig tjej,unika unge. Nu har hon kammat hem 4 stycken
simmärken denna sommaren och Elliot 6 stycken , vilka fisk ungar vi har!!






Juli månad blev ca 30 liters väggfärg som kommit upp på väggarna och
vi har även fått upp hall tapten, som är helt underbar!!!

Vi börjar se att undervåningen tar form och man blir så lycklig snart
snart snart så en välbehövt semster nått sitt slut och hösten närmar sig
och då skall vi bara tända ljus och njuta av våran fina undervåning
och det skall göras lite inköp och vi skall nu njuta snart i en soffa jag
och min make har nästan glömt bort hur man gör, alltså sitta o ligga
i en soffa,,,,haahahhahahaaaa.

Livet är bra hektiskt i bland men vi gillar det höga tempot men det blev
för mycket så nu skall vi softa i lagom tempo och njuta av allt fix vi
gjort men det glädjer oss att vi nu snart är på vårat slut mål med
undervåning för ett tag sedan trodde vi aldrig vi skulle nå våra mål.

Man uppskattar livet alldelse för sällan ta en stund och tänk vad värdefullt
liv vi lever att få ha hälsa, mat och familj att få känna kärlek och att ge
kärlek och för mig ingen bättre njutning att få vara med min familj det är
ändå de enda i livet som är viktigaste och vart o hur huset blir o hur lång
tid o hit o dit är obetydligt utan dem,,,,,så nu får vi tillbringa mer tid med
kidsen men som ni alla vet så får man inte mycket gjort när det är vakna
och TUR är väl det annars skule de få lida av föräldrar som renoverar för
mycket det är så att tiden vi ger till renoveringen den sker mest på barnens
sovtider och så tar vi hellre för lite sömn själva.

Det är mycket jobb med husliv men OJ vad det är oslagbart sommartid och
också att man njuter mera av alla årstider och kommer naturen närmare och
så får man ju bra träning för kroppen, gratis, huslivet ger o tar.

Men tummen upp för våran energi o husets möjligheter men en vinstlott
skulle sitta fint 5 veckor i Karibien eller nått ;)





Kommentarer
Postat av: Martina

Oj vad roligt att läsa detta. Tänk vad mycket ni hunnit med i huset!

Ni kommer få det finaste huset i Örbyhus!!:)

2011-08-08 @ 17:53:11
URL: http://www.mammasgullungar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0