Fociaccia bröd,,,,

I morgonbitti skall jag baka Fociaccia bröd.
Mamma o Pilen kommer i morgon o firar Elliot i förväg!!!



Ett typiskt italienskt bröd som ofta smaksätts med färska örter.
 
Foccaccia 2 msk olivolja
9 dl vetemjöl special
2 tsk salt
25 g jäst
4 dl vatten

Kryddsmör:
3–4 vitlöksklyftor
2 msk hackade färska örter, t ex rosmarin, timjan och oregano
eller 1 tsk torkade örter
50 g rumsvarmt smör

Till långpannan:
2 msk olivolja

Pensling:
vatten
1–2 msk havssalt
Lägg olivolja, mjöl, salt och jästen delad i mindre bitar i en bunke. Värm vattnet till fingervärme, 37° och rör ner det i mjölblandningen. Arbeta degen kraftigt till den känns smidig. Låt degen jäsa under bakduk ca 40 min. Sätt ugnen på 225°. Skala och finhacka vitlöken. Rör ihop vitlök, örter och smör. Pensla en långpanna ca 30x40 cm med olja. Häll den jästa degen direkt ner i långpannan och platta ut den med väl mjölade händer. Gör små gropar i degen och fördela kryddsmöret i dem. Låt jäsa utan bakduk ca 20 min. Pensla med kallt vatten och strö över saltet. Grädda mitt i ugnen ca 25 min. Tips! Uteslut kryddsmöret. Tryck istället ner svarta oliver i degen och strö över 2 skivade, smörfrästa rödlökar och 100 g smulad Apetina innan brödet gräddas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0