Min livs 1:a rull,,,

tårta.

Jag minns så väl när min mamma gjorde rulltårta oftast choklad med
smörkräm, jag gjorde en kryddig lingonrulle.
Blev så förvånad vad fort det gick att göra en rulltårta och
faktiskt enkelt, ville ha kesella med lingonsylt emmellan men det
fick bli bara lingonsylt för jag är tvungen att frysa in den för 3 års
kalaset är inte förns på söndag.




hann med en Daimtårta som man också har i frysen man gräddar som en
marängbotten och sedan vispar man i hop en glass som man har daim
i,,,mmmm,,,och sist hann jag få en mördeg i kylen som skall bakas
ut i morgon.

Här har ni rulltårte receptet:

Kryddig lingonrulle


ca  15  min.

Ingredienser

3 st ägg
1,5 dl socker
0,75 dl potatismjöl
1,5 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
0,5 tsk ingefära
0,5 tsk nejlikor, malda

Fyllning
2 dl lingonsylt

Tillagning

Ugnstemp: 250°C, varmluft 200°C

1. Vispa ägg och socker pösigt.

2. Blanda de båda mjölsorterna, bakpulver och kryddor. Vänd ner blandningen i smeten. Bred ut smeten på ett bak-plåtspapper i en långpanna, 30 x40 cm.
Grädda mitt i ugnen ca 5 min.

3. Stjälp upp kakan på sockrat papper. Dra bort papperet som kakan gräddats på.

4. Bred genast på fyllningen och rulla ihop kakan. Lägg rulltårtan med skarven ner och låt den svalna innan den skärs i bitar



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0