Quinoa,,,,

istället för ris eller couscous.

I dag provade vi Quinoa för första gången till kvällsmål tillsammans

mes lax, barnen älskar lax men det jublade inte över Quinoan men

med ketschup så gick det ner.
(det sägs att barn skall prova 10gr samma sak innan man kan säga
tummen upp eller ner för smaker, så man får ej ge upp.)

   

Kul med något annat än pasta som barnen gillar helst om de får

bestämma, jag kokade det med grönsaksbuljong tyckte det smakade

så mycket förutom buljong.

 

Quinoa är en ört som växer i Anderna på flera tusen meters höjd. Inkafolket

har odlat den i flera tusen år. Nu r det äntligen vår tur att prova Quinoa som har en

mild och fin smak.

Quinoa är mycket näringsrikt och innehåller bl a fullvärdigt protein, vitamin B,C,E

och samt kalcium,fosfor och järn i riklig mängd.

 

 

Som ni hör är detta mycket nyttigare än pasta, prova själva, nu har jag smält maten och

skall byta om för en sväng till gymmet och ett core pass väntar nu inväntar jag bara att

pappa skall komma hem!!!


Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Prova att blanda i kokt mathavre, jag brukar ha typ 50/50. Istället för att koka i buljong kan man pressa citron eller lite lime och ev flytande honung på. Gillas nog mest av mamman men ett bra alternativ till ständig potatis och pasta... :-) Heja där, du är en duktig mamma som ser till att ta hand om dig. Hoppas verkligen vi ses på gymet snart! KRAM!

2010-01-27 @ 13:24:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0